Bağışıklık Sisteminizi Baskılayan 10 Etken
05 Mayıs 2022

 Bağışıklık Sisteminizi Baskılayan 10 Etken
 
 
 
Uyku eksikliği
 

Yeterince uyumamak, virüs veya mikrop kapma olasılığını artırabilir. Ayrıca iyileşmeniz daha uzun sürebilir. Bunun nedeni, vücudunuzun hastalığa karşı savunmaya yardımcı olan antikor adı verilen enfeksiyonla savaşan hücre ve proteinler yapamamasıdır. Vücudunuz, sitokin adı verilen bağışıklık sistemine yardımcı olan bazı proteinleri yalnızca uyku sırasında salgılar.

 
Kaygı
 

Stres ve endişe büyük bir mikrop savaşçısı değildir. Sadece endişeli düşüncelerinizin olması bağışıklık tepkinizi 30 dakika kadar kısa bir sürede zayıflatabilir. Sürekli stres daha da büyük bir etki yaratabilir. Grip, uçuk, zona ve diğer virüslerden uzak durmayı zorlaştırır. Endişenizi atlayamazsanız veya normal hayatınızın önüne geçerse doktorunuzla konuşun.

 
Düşük D Vitamini
 

Güçlü kemikler ve sağlıklı kan hücreleri için buna ihtiyacınız olduğunu biliyor olabilirsiniz. Ancak D vitamini ayrıca bağışıklık sisteminizi güçlendirmeye yardımcı olur. Yumurta, yağlı balık ve süt ve mısır gevreği gibi kuvvetlendirilmiş yiyeceklerde bulabilirsiniz. Güneş ışığı bir başka önemli kaynaktır. Yaz aylarında genellikle haftada 2-3 kez ellerinize, yüzünüze ve kollarınıza sadece 5-15 dakikalık ışınlar yeterlidir. Kışın biraz daha fazlasına ihtiyacınız olabilir.

 
Az Meyve ve Sebze Tüketimi
 

Bu yiyecekler vücudunuzun enfeksiyonlarla savaşmak için ihtiyaç duyduğunuz beyaz kan hücrelerini daha fazla yapmasına yardımcı olabilir. Taze ürünler, kabuklu yemişler ve tohumlar, sağlıklı bir vücut için ihtiyacınız olan çok miktarda çinko, beta-karoten, A, C ve E vitaminleri ve diğer besinleri içerir. Bitki bazlı yiyecekler ayrıca sizi lifle doldurur, bu da vücut yağ oranınızı düşürmeye yardımcı olur ve bu da bağışıklık tepkinizi güçlendirebilir.

 
Yüksek Yağlı Diyet
 

Yağlar, mikropla savaşan beyaz kan hücrelerini engelleyebilir. Ve zamanla yüksek yağlı diyetler, bağırsağınızdaki bağışıklık tepkisine yardımcı olabilecek bakteri dengesini bozabilir. Deniz ürünleri, hindi ve tavuk gibi yağsız proteinlerin yanı sıra şeker eklenmemiş az yağlı süt ürünleri tüketmek doğru tercih olacaktır. Ayrıca obez olmak, grip ve zatürre gibi diğer enfeksiyonlara yakalanma olasılığını artırmaktadır.

 
Az Güneş Işığı
 

Güneş ışığı, bağışıklık sisteminizdeki enfeksiyonla savaşmaya yardımcı olan T hücreleri adı verilen özel hücrelere enerji verebilir. Ancak dışarıda olmak başka faydalar da sağlar. Ormandaki birçok bitki, bağışıklık fonksiyonunuzu güçlendiriyor gibi görünen fitokidler ve soluduğunuz diğer maddeleri üretir.

 
Sigara içmek
 

Sigaradan, tütünden veya başka herhangi bir kaynaktan gelen nikotin, vücudunuzun mikroplarla savaşma yeteneğini zayıflatabilir. Elektronik sigara kullanımı da önemlidir. Ve bu sadece nikotin değil. E-sıvılardaki diğer kimyasallar, özellikle onları soluduğunuzda, bağışıklık tepkinizi bastırıyor gibi görünüyor.

 
Alkol
 

Sadece bir kez aşırıya kaçmak vücudunuzun mikroplarla savaşma yeteneğini 24 saate kadar yavaşlatır. Zamanla, çok fazla içmek vücudunuzun kendi kendini onarma yeteneğini köreltir. Bu, karaciğer hastalığı, zatürre, tüberküloz ve bazı kanserler gibi hastalıklara yakalanma olasılığınızın bir parçası olabilir.

 
Keder
 

Üzüntünün, özellikle uzun sürerse, vücudunuzun bağışıklığını bozabileceğine dair bazı kanıtlar vardır. Etki 6 ay sürebilir, ancak kederiniz derinse veya düzelmezse daha uzun sürebilir. Kayıp veya travmatik bir olayda yardıma ihtiyacınız varsa doktorunuzla veya psikoloğunuzla konuşun.

 
Egzersiz Eksikliği
 

Düzenli egzersiz, vücudunuzun virüslerin ve bakterilerin neden olduğu hastalıklarla savaşmasına yardımcı olur. Bunun nedeni kısmen kanın vücudunuzda daha verimli dolaşmasına yardımcı olmasıdır, bu da mikropla savaşan maddelerin gitmeleri gereken yere ulaşması anlamına gelir. Bilim adamları, egzersizin bağışıklık sisteminizi nasıl güçlendirdiğini incelemeye devam etmektedir.

Kaynak: www.saglik.org.tr